[joulun
aikaan]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Maapallolla on napa. Entä laajenevalla universumilla? |
-
-
Voimme
elää jokapäiväistä elämäämme ymmärtämättä maailmasta
juuri mitään.
-
Carl Sagan
Miksi
havaitsemme vain kolme ulottuvuutta ja yhden aikaulottuvuuden?
-
Stephen
Hawking
Voimme
sanoa, että maailmankaikkeus oli 9 miljardia vuotta sitten paljon
elävämpi kuin tänään, se oli paljon mielenkiintoisempi ollessaan
yli
puolet nuorempi kuin nyt.
-
Pablo
G. Pérez
González
Vielä
vaikeampi on ymmärtää että tämä nykyinen maailmankaikkeus on
kehittynyt sanomattoman oudoista varhaisista olosuhteista, ja että
sillä on edessään loputtoman kylmyyden tai sietämättömän
kuumuuden kohtalo.
- Steven
Weinberg
Maantietä
matkaa
kirjaton,
karjaton mies.
Maan
vai taivahan laps?
Tai
helvetin hehkuun on ties!
- Eino
Leino
Huh!
Maailma
on tila. Siihen tilaan mahtuu miljoonia ja biljoonia pienempiä
tiloja.
Tuo
tila, nuo tilat eivät tarvitse ihmistä mittaamaan tilan reunoja,
syvyyttä. Tila ei muuten paina mitään. Mutta tilassa oleva ja sen
määrittelevä ”objekti” (aurinko,
maapallo, jalkapallo, pingispallo…)
painaa, vaikka sen viemä tila ei painakaan.
Onko
tuossa virkkeessä mitään järkeä?
Jos
tietäisi kaiken, olisiko helpompi elää? Vai mahdotonta?
Tieto
lisää tuskaa. Ei siksi että tieto lisää tuskaa vaan sen
tietäminen ettei tiedä kaikkea eikä
edes tarpeellista.
Onko
tilasta puutetta? Vai miksimuuten Putin Venäjältä käsin määrittelee
lännelle tilan rajat?
Elintilan
hamuamisella on huono maine, vaikka kaikki itseään
merkittävänä pitävät valtiot ovat lisää sitä hamunneet. Jopa pieni Suomi.
”Lebensraumilla”
on vielä huonompi kaiku. En tiedä miten elintila sanotaan venäjäksi
tai kiinaksi. Ehkä se selviää.
Nyt
tämä kirjoitus
ryhtyy
menemään väärään suuntaan.
Jokaisessa
tilassa
on lukemattomasti suuntia mennä. Mutta jos aika otetaan huomioon,
jos sekin on tilan vektori, ajassa pääsee vain eteenpäin vaan
ei ohituskaistalla.
Ihminen
on tilassa toimiva eläin.
Hawking
kysyi miksi havaitsemme kolme ulottuvuutta. Eikö niitä ole enempää?
Tai miksi kaksiulotteinen maailma ei riitä. Se olisi helpompi
havaita ja ymmärtää.
Jotkut
tiedemiehet väittävät, että ulottuvuuksia on paljon enemmän kuin
kolme. He osaavat laskea sellaisen todellisuuden, sellaisen tilan.
Hawking tosin epäili ettei sellainen todellisuus, tila, pysy
kasassa, niin kuin kolmiulotteinen (tai kolmiulotteiselta näyttävä)
pysyy painovoiman avulla. Jos ulottuvuuksia olisi 28, niin miten
painovoima pitäisi ”jyvittää”
niiden kesken?
Entäpä
kaksi ulottuvuutta? Miksi emme tyydy siihen?
Hawkingilla
on hauska esimerkki kaksiulotteisen todellisuuden mahdottomuudesta.
Ajatellaan
koiraa kaksiulotteisessa tilassa. (Susi ja kettu kelpaavat yhtä
hyvin.)
Piirretään
koiran sivukuva paperille. Kaksiulotteinen
koira kaksiulotteisessa maailmassa. Toisessa reunassa pää, silmät ja suu. Toisessa reunassa peräaukko.
Oletettavasti
koiran pitää syödä myös kaksiulotteisessa todellisuudessa, ja
poistaa ruoansulatuksen jätteet.
Jos
kaksiulotteisen koiralla on ruoansulatussysteemi, jossa ruoka syödään
toisesta päästä eläintä ja poistetaan toisesta päästä,
peräpäästä, niin koirahan menee keskeltä halki eli
ruoansulatuskanava jakaa koiraa kahdeksi puolikoiraksi. Toisella on silmät ja korvat ja toisella jalat. Koiran osat leijuvat erilleen.
Ei
taida sellainen
elämä
onnistua.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Katsoja luulee että purjevene seilaa maailman reunalla. Tilan arvoitusta ei pysty päättelemään ellei tiedä. |
Kolme
ulottuvuutta tarvitaan. Ainakin me tarvitsemme.
”On
ilmeistä, että meidän tuntemaamme elämää voi olla vain niillä
aika-avaruuden alueilla, jossa on kolme tilaulottuvuutta ja
aikaulottuvuus ei ole kaareutunut liikaa”, Hawking päätteli.
Ehkä
muualla
on toisenlaista elämää ja toisenlaisia ”ihmisiä”, jotka
pystyvät elämään kaksiulotteisessa tilassa tai jopa
100-ulotteisessa maailmassa. Kun tässä meidän 3-ulotteisessa
maailmassa dekkareita inhoava uuskriitikko moittii viihdyttävää
romaania siitä, että sen henkilöt ovat latteita ja
kaksiulotteisia, niin millä tavalla 100-ulotteisessa tilassa
niuhottava
kriitikko moittisi sikäläisiä viihderomaaneja? Moittiiko
hän niiden kuvaamia henkilöitä 33-ulotteisiksi?
Tätä
emme saa koskaan tietää, sillä millaisia kirjoja 100-ulotteisessa
tilassa voi ylisummaan painaa? Myös
kännykän
näytön tekeminen saattaa olla
haastellisempaa kuin täällä.
Maailmankaikkeus
syntyi noin 14 miljardia vuotta sitten. Tai pitääkö sanoa, että
meidän havaitsema ja ymmärtämä universumi sai silloin alkunsa?
Kun
universumi laajenee kolmiulotteisessa tilassa, niin se sisältäpäin näyttää pullistuvalta pallolta, eikö vaan? Pieni ihminen ei
osaa kuvitella, mitä pallon ulkopuolella on. Ei mitään merkittävää, opastaa kosmologi.
Tilat
ovat tiloissa.
Tuolla
kaupungissa erään
kadun varrella on taloja. Katu jakaa tilan, talot luovat uusia
tiloja. Yhdessä talossa saattaa olla 6 kerrosta päällekkäin. Niin
tila näennäisesti lisääntyy.
Eräässä
asunnossa asuu keski-ikäinen mies. Hänellä on kolme huonetta ja
keittiö. Yhdessä huoneessa on massiivipuusta rakennettu lipasto.
Lipastossa on laatikoita. Tilaa syntyy jokaiseen laatikkoon. Yhdessä
laatikossa on sukkia, toisessa paitoja ja kolmannessa alushousuja.
Järjestelmällinen tyyppi tämä Ismo - voimme
kutsua
häntä nyt Ismoksi.
Massiivipuusta
rakennetussa lipastossa
on toisessa reunassa kaappi. Ismo avaa kaapin ja ottaa sieltä
brandypullon. Sen kyljessä lukee, että brandy on jereziläistä.
Ismo
kaataa konjakkilasiin neljä senttiä brandyä.
Se
on pieni tila, ei edes nyrkin kokoinen.
Mutta
sitten Ismo tajuaa, että brandy on tehty Cádizin lahden toisella
puolella
sijaitsevassa Osbornen
bodegassa El
Puerto de Santa Marian pikkukaupungissa Atlantin
rannalla.
Töölöläisessä
lipastossa
oleva brandypullo on täynnä toisen paikan tilaa, tuhansien
kilometrien päästä.
Sitä
paitsi, Ismon ostamaa brandyä on kypsennetty amerikkalaisissa
tammitynnyreissä seitsemän
vuotta. Ismo tajuaa, että neljän
sentin brandydrinkki
viittaa suureen metsään jossakin kaukana. Sitten hän ryhtyy
miettimään mistä brandy on alkuaan tehty: jossakin on viinitarha
mistä rypäleet on poimittu ja kuljetettu El Puerto de Santa Mariaan.
Viinitarha sijaitsee kenties vuoren rinteellä, aurinkoon päin,
Atlantin kosteita sumuja keräten.
Ismo
tuijottaa
hämmästyneenä
brandylasia. Eihän tätä raaski juoda. Tilan tilat kasvavat
lasista äärettömyyteen. Maiseman
ja mielen tilan symbioosi.
|
Kyösti Salovaara, 2011. Päämäärä ei ole tärkeää vaan tie! |
Ihminen
kulkee tilassa, asuu tilassa, kuolee tilassa tilaan.
Jotkut
pitävät avarasta maisemasta. Kun näkee pitkälle, on turvassa.
Toiset taas asuvat mielellään puiden ja pusikkojen suojassa. Kun on
katseilta piilossa, on turvassa.
Muutama
viikko sitten kirjoitin Kongon
altaan Iturin
metsäalueella asuneesta Kengestä, joka vietti elämänsä niin
tiheässä metsässä ettei pystynyt lainkaan tajuamaan miltä avara
paikka näyttää.
Ovatko
suomalaiset pääosin Kengen kaltaisia pusikkoihmisiä? Julkisesta
keskustelusta päätellen ovat, mutta ehkä toisenlaisiakin
suomalaisia on. Niitä jotka kapteeni Ahabin tavoin purjehtivat
avarille vesille. Tai, ovatko meikäläiset Don Quijoten
sukua? Taistelevat nyrkki taskussa avarille seuduille rakennettuja
tuulimyllyjä vastaan. Oikeastaan luulen, että suomalaiset ovat
enemmänkin kuin
Sancho Panza,
ritarin mielistelevä apulainen,
vähän niin kuin Pekka Puupään kaveri Pätkä.
Suomessa
tilaa piisaa.
Niin
luulisi kun puusta katsoo.
Mitä
jouluun tulee niin se tulee.
Alussa
lainaamani espanjalainen astrobiologi Pablo
G. Pérez
González
kirjoitti
muutama päivä sitten El País -lehdessä, että valitettavasti
maailmankaikkeus laimentuu.
Hän muistutti, että uusia tähtiä syntyy vähän. Esimerkiksi
linnunradallamme, jossa on 100 miljardia tähteä, syntyy vuodessa
vain yksi auringon
kaltainen uusi tähti.
Pérez
González
vertasi
universumia 80-vuotiaaseen
mieheen. Linnunradan tähdistä 90 % syntyi ennen kuin
maailmankaikkeus oli saavuttanut 20 % iästään. Se tarkoittaa, että
maailmankaikkeus oli melkein valmis silloin kun mies oli 17-vuotias!
Sen jälkeen ei ole tapahtunut juuri mitään.
Onko
myös
maailmankaikkeudella kestävyysvaje?
Astrobiologi
lopetti juttunsa toteamalla,
että maailmankaikkeutemme päättyy (tai muuttuu) uuteen
universumiin, mikä on kokonaan toisenlainen kuin tämä nykyinen.
Uusi universumi on nykyistä kylmempi, säkkipimeä, siellä
vallitsevat energiat ovat ihmiselle vihamielisiä ja mahdottomia nykyisenkaltaisen elämän
säilymiseen,
ja siksi ihmiskunta poistuu tragedian näyttämöltä ennen kuin uusi universumi koittaa.
Tähän
ei kuitenkaan
sovi
lopettaa pakinaa, ei jouluna.
Silmäilin Uuden testamentin ”joulukertomuksia”.
Niissä
tapahtuu paljon tilassa.
Hätkähdyttävää
on, että evankeliumit eivät oikeastaan kerro lainkaan millainen
tila Jeesuksen ympärillä on. Ollaan melkein kuin kamarinäytelmässä –
puhutaan ja kerrotaan mutta ei kuvailla miljöötä. Se on olemassa,
mutta sen kuvaus puuttuu.
On
kaksi porukkaa.
Paimenet
kuulevat kedolla
juuri syntyneestä lapsesta. He lähtevät Betlehemiin katsomaan
lasta seimessä (Luukas).
Mutta
toisessa evankeliumissa (Matteus) idän tietäjät näkevät tähden ja
lähtevät etsimään vastasyntynyttä. He ajautuvat poliittiseen
konfliktiin kuningas
Herodeksen kanssa, koska tämä haluaa käyttää tietäjiä
vakoilijoinaan.
Tietäjät
seuraavat tähteä Betlehemiin, löytävät lapsen mutta eivät kerro kuninkaalle mistä löytävät.
Jälkimmäinen
tarina on kiehtovampi. Tähden seuraaminen on ihmiskunnan haaveilevan liikkumisen metafora. Evankeliumissa tila ryhtyy elämään, koska sen rajaamiseen sotketaan valtapolitiikkaa. Herodes pelkää
elintilansa
ja etupiirinsä
menettämistä.
Kun
raja vedetään, tila tarkentuu
mutta ei lisäänny.
Vertauskuvallisena rituaalina mutta myös käytännön toimenpiteenä
joulu on kolmiulotteisen tilan ja sopivasti kaareutuvan ajan
pyhittämä
juhla. Jouluna tilaa pienennetään yhtäällä asettautumalla kodin
seinien sisään, mutta laajennetaan toisaalla
keräämällä erilaisten
kulttuurien monenlaisia tapoja aika-avaruudesta
yhteen iltaan ja muutamaan päivään.
Niinpä:
Hyvää Joulua!
|
Kyösti Salovaara, 2021. Jos ihminen poistuu paikalta, säilyyko tilan harmonia vai onko kultainen leikkaus pelkästään mielentila? Jos on, mistä se mieleen tuli? |
Totta, aikamoista kulttuurista omimista koko joulun vietto, mutta aika vähän on niitä, jotka vaativat olkia lattialle ja pirun näköistä pukkia piiskaa antamaan (onko sellainen sysisuomalaista perimää?).
VastaaPoistaAnyway, hyvät joulut Kyösti sinulle omassa tilassasi!
Heheh, kiitos samoin!
PoistaTämän viikon Roman Schatzin ohjelmasta opin kuinka "monimutkaisesti" joulupukki on syntynyt. Ensin katolisen Nikolai-piispan kuva, sitten protestantit ottivat hahmolta koristelut pois, takki oli harmaa. Suomessa taas oli "oikea" pukki (sarvineen) joulun merkki. Sitten tuo mieshahmo tuli Saksasta pohjoismaiden kautta suomeen, jossa entisen sarvipukin ja uuden joulumiehen hahmosta tuli joulupukki (vaikka sarvet puuttuivat). Tässä vaiheessa joulupukilla oli harmaa takki, yhä. Sitten, 1900-luvun alkupuolella USA:ssa syntyi hollantilaisten siirtolaisten viemänä puna-asuinen joulupukki. Tämä hahmo valui sitten Eurooppaan ja Suomeen nykyisen kaltaiseksi.
Ai, niin että mitä kysyitkään? Joo, on se!
Näinä oikeoppisuuden ja ehdottomien identiteettien aikana on riemullista tietää kuinka monenlaisia kulttuurisia piirteitä joulupukki hahmona ja joulu tapoina liittävät yhteen. Siksi sitä voi juhlia olipa oma vakaumus mitä tahansa.
Joululla, kuten elämälläkin on monet kasvot...
VastaaPoistaHarmonista ja omanoloista joulua Sinulle!
Näin on.
PoistaKiitos samoin - kenties joulun ja jopa elämän kultainen leikkaus on jossain lähellä, ajatuksena ainakin.
Hyvää joulua!
VastaaPoistaRaamatun kerronta on tosiaan usein hyvin tapahtumakeskeistä, keskitytään olennaisiin tapahtumiin ja laajemmat kuvaukset jäävät pois...olen itse joskus kommentoinut itämaan tietäjiä tieteen ja politiikan (ja uskonnon) suhteiden kuvauksena, tieteelle annetaan arvoa tasan niin kauan kuin se palvelee poliittisia tarkoitusperiä mutta kun se ei niin tee, kaikenmaailman dosentit saavat syytöksiä...
Mistäköhän johtuu että kerronnasta puuttuu miljöön kuvaus, onko sinulla siitä tutkittua tietoa?
PoistaOnko tuo antiikin ajan yleinen kerrontaperiaate? Vai kuvastaako se sitä, että Raamatun sisältö on "editoitu" myöhemmin, sellaisten toimesta jotka eivät ole olleet paikalla näkemssä vuorien rinteitä ja ketojen aamuruskoa?
Tuo on mainio huomio tieteen ja politiikan suhteesta!
Ainakin se on leimallistä läpi Raamatun: Vanhan testamentin kerronnallisessa tyylissä on jonkin verran vaihtelua mutta yleisesti ottaen sitä leimaa taloudellisuus, keskitytään siihen mitä tapahtuu ja kaikki mukana olevat kuvaukset ja esittelyt ovat yksinkertaisia ja liittyvät jollain tavalla tapahtumiin: jonkinlainen äärimmäisyyteen viety Tsehovin ase, jos se mainitaan niin sitä jollain tavalla myös käytetään.
PoistaJa tämähän eroaa kyllä selvästi vaikka Homeroksesta, joka voi käyttää sivuja kertomaan tapahtumasta jonka Raamatun kertojat kuittaavat yhdellä rivillä (niin, Vanhassa testamentissa myös soditaan aika paljon, mutta taistelukuvauksia ei harrasteta).
Oikeastaan ainoa poikkeus on dialogi, jolle annetaan enemmän tilaa (ja sekin on tietysti toimintaa itsessään).
Toinen iso ero helleeneihin on, että eri sosiaaliluokille ei käytetä eri rekisterejä, ylhäisille sankareille yhtä tyyliä ja maajusseille toista, Jaakobista ja Ruutista kerrotaan samassa sävyssä kuin kuningas Daavidista tai Salomosta (ja paimenet ja itämaan tietäjät ovat samalla viivalla).
Ja nuo lapsuuskertomukset löytyvät Matteukselta ja Luukakselta. Matteus noudatti muutenkin samaa aika minimalistista linjaa kerronnassaan ja viittaili jatkuvasti Vanhaan testamenttiin, ja myös Luukas erityisesti juuri lapsuuskertomuksissa käytti hyvin vanhatestamentillista tyyliä.
Kuvailuja harrastetaan enemmän runoudessa, vaikka psalmeissa tai Laulujen laulussa...mutta ehkä tuo taloudellinen kerronnallinen tyyli tukee sitten myös suullista perinnettä, ja mahdollistaa paremmin suullisessa kerronnassa tehtävän laajennuksen ja kommentoinnin tilanteisiin ja tulkintoihin sopiviin suuntiin.
Kiitos valaisevasta selvityksestä!
PoistaTavallaanhan tuo on "modernia" behaviorismia, mutta ehkä kuitenkin toisessa tarkoituksessa, tai, olipa Aristoteleenkin resepti tragedialle kertoa mitä ihmiset tekevät, ei sitä mitä he ovat.