[Onko
fiktio olemassa?]
Kyösti Salovaara 2015. Elmore Leonardin Joe LaBrava söi aamiaista Cardozon terassilla. Totta vai tarua? |
Vielä
tervapääskyt kirkuvat mutta kuinka kauan? Näinä päivinä niillä
on aikomus palata etelään, pois kylmästä.
Tervapääskyjen
lyhyttä vierailua voinee pitää vuosittain
toistuvana seksilomana. Kun käy kylmässä lisääntymässä,
arvostaa lämpöä loppuvuoden, tervapääsky ajattelee.
Koska
Suomi tuskailee turismiongelman parissa, siis sen että turisti
karttaa näitä raukkoja rajoja, pitäisi ottaa mallia
tervapääskyistä. Saattaisiko Suomea mainostaa kylmän seksin kääntöpiirinä?
Villapaidatta
nyt, minä.
Joskus
suomalaisetkin ajattelivat että pääskyt – terva tai varsinkin ihan oikeat –
menevät talvella järven pohjaan, jään alle. Uskomus palautuu antiikin Kreikkaan ja Aristoteleksen kirjoituksiin.
Nyt
moinen ajatus tuntuu fiktiolta, mutta kukaties suomalaiset olivat
oikeassa. Jospa ne etelämpänä nähdyt pääskyt ovatkin eri
lintuja. Mutta toisaalta on vaikea uskoa, että pääsky
viitsisi lojua järven pohjassa 10 kuukautta seuraavaa kesää
odotellessa. Siinä kastuisi muutakin kuin höyhenet.
Todellisuudesta
voi päätellä kaikenlaista.
Mutta
voiko päätellä mitään mikä ei liittyisi todellisuuteen,
faktoihin ja näköhavaintoihin?
Mahdottoman
kuvitteluun meitä ei ole luotu, ja vaikka olisikin, mahdottomasta ei
voi sanoa mitään, koska sille ei ole sanoja.
Höyhenenkevyesti
romaanin suhdetta todellisuuteen miettiessäni mietin ponnettomasti,
että miksi fiktiota pitäisi lukea muuna kuin kertomuksena
todellisuudesta tai että pääseekö sepittämällä karkuun faktoja
ja totuutta vai onko tuollaisella karkumatkalla faktoista tarkoitus
nimenomaan paljastaa ”totuuksia”, joita ei muuten näe, koska
järven pohjassa ei pidä uida talviaikaan.
Oikeastaan
aloin miettiä fiktion sielunelämää ja tarkoitusta lukiessani Paul Austerin
romaania Illuusioiden kirja, ja vaikka romaani on vielä
hieman kesken (siis lukijan kannalta), en tajua miksi Auster on
kirjoittanut fiktion sekaan yli 20 sivuisen esseen erään
fiktiivisen elokuvaohjaajan fiktiivisistä mykkäelokuvista. Mitä
syvällisemmin romaanin oppinut päähenkilö on tutkivinaan
fiktiivisiä elokuvia, sitä turhemmalta analyysi tuntuu, sillä
eihän se liity todellisuuteen mitenkään. Fiktiiviset elokuvat eivät selitä tutkimuksen kohteena olevaa todellisuutta, koska sellaisia filmejä joissa tutkittu elokuvaohjaaja on näytellyt ja joita tämä on ohjannut ei ole olemassa, paitsi fiktiossa.
Tai jos
sellaiset filmit ovat oikeasti olemassa, näytä ne minulle, Mr. Auster, niin
kirjoitan uuden pakinan.
Tiedän
että kirjailijoilla on joskus tapana kirjoittaa romaaneissaan
(fiktiivisistä) kirjailijoista jotka kirjoittavat novelleja, jotka
sitten julkaistaan romaanissa ikään kuin fiktiosta syntyneenä.
Esimerkiksi Philip Roth ja John Irving ovat tätä
harrastaneet ja moni muukin.
Fiktiiviseen
romaaniin sijoitetun fiktiivisen novellin voi vielä jotenkin
”ymmärtää” - koska sen pystyy lukemaan - mutta jos
romaanissa käsitellään perinpohjaisesti fiktiivistä taulua tai
musiikkikappaletta tai elokuvaa, niin mitä siinä oikeastaan
käsitellään?
Tekee
mieli sanoa että ei mitään.
Koska
tuntuu niin kesäiseltä sanon: Ei mitään.
Olen
erittäin epäjohdonmukainen.
Myönnän.
Kolme
iltaa olen katsellut aamuyöhön saakka Sergio Leonen
lännenelokuvia ja niihin liitettyjä extroja. Olen yrittänyt painaa
mieleen maiseman, jossa Kourallinen dollareita, Vain
muutaman dollarin tähden, Hyvät, pahat ja rumat ja
Huuliharppukostaja filmattiin 1960-luvulla.
Elokuvat
olivat tietysti fiktiota, mutta jostakin syystä niiden kuvauspaikat
viehättävät, vaikka tietääkin että niissä kuvattu ”villi
länsi” sijaitsee Etelä-Espanjassa, Almerian lähellä Tabernasin autiomaassa. No, tämä on monimutkaisempaa kuin päältä näyttää.
Siis: tietysti Leonen elokuvien villi länsi on Amerikassa, vaikka
elokuvat kuvattiin Espanjassa ja Italiassa.
Onko mitään järkeä mennä katsomaan maisemaa, missä Clint
Eastwood, Eli Wallach, Lee van Cleef, Jason
Robards, Henry Fonda ja Charles Bronson
fiktiivisinä lännenmiehinä heijastivat todellista tai kuviteltua
amerikkalaista historiaa? Löytyykö Huuliharppukostajan
fiktiivisestä maisemasta Almeriassa uhkean Jillin, Claudia Cardinalen
jäljet?
Mitä
tarkoittaa kun kävelen samalla kadulla tai istun samassa kahvilassa
kuin joku fiktiivinen romaani- tai elokuvasankari? Kenen jälkiä
silloin oikeastaan seuraan: kirjailijan vai fiktiivisen ihmisen? Jos
fiktiivisen ihmisen, miten on mahdollista että hänen jalanjälkiään
voi seurata?
Viime
helmikuussa otin valokuvia Miamissa, South Beachin Ocean Drivellä hotelli
Cardozosta, jonka terassilla Elmore Leonardin ”sankari” Joe
LaBrava istui aamiaisella ja katseli rypäleenvihreää merta.
Syvempikö
fiktiivinen kokemus?
Ehkä,
mutta sitä hieman haittasi se että Cardozohotellin terassilta ei
istualtaan oikein näe merelle, koska se jää rantamuurin ja dyynin
katveeseen. Leonard teki faktasta fiktiota tai sitten rantaviivan
todellisuus on muuttunut 80-luvun alkupäivistä.
Fiktiivinen
katse poraa reiän jopa betoniseinään!
Todellisuus
paistaa fiktion läpi halusi kirjailija sitä tai ei.
Todellisuutta
ei voi sepittää pois vaikka kuinka yrittäisi.
Monet
taiteilijat kiinnittävät fiktion niin lujasti tosiasioihin, että
ne alkavat elää fiktiivistä elämää.
Kirjan
lukija ja elokuvan katsoja vaistoaa, että fiktion ja toden suhde on
loistavan paljastava ja ihanan valheellinen.
Miksi
muuten ilmestyisi sellaisia kirjoja kuin vaikkapa Maxim
Jakubowskin toimittama Following the Detectives – Real
Locations in Crime Fiction? Ei miksikään tai juuri siksi.
”Hyvillä kirjoittajilla on voima herättää paikan tuntu ja
vangita sen henki ja sielu mitä ainutlaatuisemmalla tavalla”,
Jakubowski perustelee kirjansa tarkoituksen.
Fiktiosta
siivilöityy faktaa.
Fiktioon saa suhtautua kepeästi, mutta jos sen ottaa tosissaan, urakka haastaa kirjailijan melkein toivottomaan tehtävään, niin kuin Philip Rothin kirjailijasankari Nathan Zuckerman oivaltaa huudahtaessaan romaanissa Haamukirjailija:
”Kunpa
osaisin keksiä yhtä julkeasti kuin oikea elämä! Kunpa minä
jonakin päivänä pääsisin edes lähelle sitä
omaperäisyyttä ja kiihkoa mitä todellisuudessa on!”
Mutta...
kun fiktio tavoittaa todellisuuden, se voi käydä vaaralliseksi:
”Mutta
jos minä milloinkaan onnistuisin, mitä ne silloin ajattelisivat
minusta, minun isäni ja hänen tuomarinsa? Miten minun vanhempani
kestäisivät? Jos he eivät kestäisi, jos isku heidän tunteisiinsa
lopulta olisi liian haavoittava, miten kestäisin sen että minua
vihattaisiin ja herjattaisiin ja minulle käännettäisiin selkä?”
Ajatus on
kevyt, kuin höyhen, kesällä.
Vieläkö eilen kuulin tervapääskyjen kirkuvan?
Villapaidatta
tarkenee hetken.
Tarkkailkaamme fiktiota Chateaubriandin ajatusta jäljittäen: ”Ihmisellä
ei ole vain yhtä ainutta elämää. Hänellä on niitä useita
perätysten ja se on hänen kurjuutensa syy.”
Mutta jos romaanissa on mukana fiktiivinen novelli niin sehän lakkaa olemasta fiktiivinen, novelli on aidosti olemassa (vaikka sen konteksti, kuka sen on kirjoittanut yms saattaakin olla epätodellisesti esitetty).
VastaaPoistaTotta että fiktiivinen elokuva romaanissa ei koskaan voi aktualisoitua sellaisenaan lukijalle, mutta ei voi fiktiivinen ihminenkään. Silti romaaneissa kirjoitetaan ihmisistä.
(fiktio ja fakta ja niihin suhtautuminen on nyt omissakin ajatuksissa, yksi parastaikaa kesken oleva kirja liikkuu myös aiheen parissa)
Ilmeisesti lukija joko uskoo tai ei usko fiktiiviseen romaanihenkilöön, ja aika usein joutuu itse kuvittelemaan millainen henkilö oikeastaan on. Jotenkin sen (siis romaanin tai novellin) henkilön on liityttävä todellisuuteen jonka lukija ymmärtää.
PoistaTietysti hän ymmärtää myös fiktiivisen henkilön kirjoittaman "novellin", koska se on luettavissa, vaikka alitajuisesti tietääkin ettei ko. henkilö sitä ole voinut kirjoittaa.
Mutta fiktiivisen taidemaalarin taulu tai elokuvaohjaajan elokuva on astetta vaikeampi ymmärtää. Tietysti tämä on saivartelua, koska voihan romaanin päähenkilönä olla arkkitehti, jonka suunnittelema talo on osa tarinaa ja pitäähän sekin (siis talo) jotenkin kuvitella ja uskoa siihen mitä kirjailija talosta sanoo. Mutta tässäkin kai lukija vertailee "fiktiivistä taloa" niihin joita on kadun reunassa tai pellolla nähnyt.
Joten... sekosin arvailujeni perusteluissa.
Ihmismieli on ihmeellinen ja joskus on vaikea sanoa mitä se fiktiossa sulattaa ja mitä ei...
PoistaTuli mieleen yksi videopeli joka narratiivisesti oli itse kokoelma fragmentteja joista pelaaja muodostaa sitten tarinaa...mutta siihen oli kehitetty myös lisämodi joka lisäili täysin satunnaisia elementtejä peliin, mutta moni pelaaja sisäisti nämäkin osaksi kokonaisuutta, vaikka ne sinänsä olivatkin "glitchejä".
Ja toisaalta sitten sinänsä mitättömätkin asiat voivat ravistaa ulos fiktiosta, ja ne saattavat olla eri ihmisillä erilaisia.
Onko lukija siis alttiimpi hyväksymään fiktiivisen henkilön kuin fiktiivisen talon olemassaolon? Ehkä. Mieleen tulee sarjakuvapuolella käytetty tekniikka jossa henkilöt, erityisesti päähenkilö, kuvataan hyvinkin yksinkertaistetusti kun taas ympäristössä voidaan käyttää lähes fotorealistista tarkkuutta. Ehkä lukemisessa tämä suhde kääntyykin päinvastaiseksi: henkilöiden, erityisesti päähenkilön sielunelämää ja käytöstä voidaan kuvata hyvinkin pieteetillä mutta liiallinen huomio ympäristöön voi olla uhka toden illuusiolle...
Niin - jollakin kummallisella tavalla kysymys on kuvittelemisesta ja kuvittelemisen kuvittelemisesta. Onkohan fiktiivinen ihminen helpompi kuvitella ja uskoa, koska me lukijat tavalla tai toisella näemme itsemme, palasia itsestä noissa fiktiivissä hahmoissa. Taloon taas ei voi samaistua... paitsi jos kirjaa lukisi talo, mutta sellaista ei kai usein tapahdu.
PoistaAnteeksi nyt - te puhutte Kyösti ja Hd niin syvällisiä - mutta minun on ihan pakko käydä kommentoimassa, että olen saanut makeat naurut, useampaankin kertaan tuosta tekstin alusta. Tervapääskyjen tarkkailua ja Suomen markkinoiminen kylmän seksin kääntöpiirinä!!! Täällähän on lappanutkin jo porukkaa kuumasta Keski-Euroopasta viilentymässä. ;)
VastaaPoistaPaitsi että kirjoitat hienoa esseetekstiä, niin osaat kyllä Kyösti naurattaa. Kiitos!
Kiitos Marjatta!
PoistaOlen nyt semmoiosessa 30 asteen, vähintään, "kaapissa" joten viileän seksin kääntöpiiri yms. kuulostaa melkein kaukaiselta mahdottomuudelta.
Osaisiko sitä naurattaa? Olemalla vakava.
?
Tämä nyt näyttää olevan kerrassaan mielenkiintoinen asia, painiskelen juuri samojen tai näihin liittyvien asioiden kanssa.
Poistaheti kun saan oman tappeluni valmiiksi käyn lukemassa tämän kommentteineen (ja tovon viisastuvani). Hyvä, Kyösti! Ja etukäteen kiitokset. Olen loppusuoralla omani kanssa, mutta nyt näyttää tulevan vieraita. Silloin on nolo istua koneella, suljen tämän nyt ja tulen tänne myöhemmin uudestaan. Pääsen ehkä vertailemaan asioita,
Kiitos Liisu. Onnea yrityksellesi. Ja terveisiä Paseo Maritimolta jossa editoin huomista pakinaa eräässä kahvilassa.
PoistaNo nyt ovat vieraat lähteneet, ja minä olen väsynyt kuin rätti, kaikki omat työt tekemättä.
VastaaPoista, enkä edes osaa sanoa yhtään asiaa, mistä puhuttiin, mistä vaiettiin. Ja kuitenkin jokaisella joka oli mukana oli oma elämä kannettavanaan, elämä, joka kenelläkään heistä ei ole ollut helppo. (Läsnä oli 6 ihmistä ja 2 koiraa). Lähinnä heistä voisi tehdä, jonkun Almodóvarin elokuvien tapaisen koskettavan draaman. Mielenkiintoisia vieraita. Koiristakin toinen kuolemasta pelastettu.
Mutta tästä kirjoituksestasi minun piti kirjoittaa, se jää nyt huomiseksi...
20.08. -15
Nyt se on se "huomenna". Aamupäivä on mennyt puoli horteessa. Se, mitä oli mielessä kirjoittaa tänne, on pois mielestä. Mutta muistan, että se koski todellisuutta ja fiktiota. Olen yrittänyt "pelata"sen asian kanssa omassa blogissani vaan. Ja sen takia kiinnostuin kovasti tästä kirjoituksestasi. Sillä minulla ne käsitteet ovat sekaantuneet toisiinsa. En usko enää itsekään, mitä alitajuntani työntää mieleen. Se tuo totena esiin asioita, joita ei ole tapahtunut, ja fiktiona tapahtumia joita on tapahtunut muistin varassa. Tämä on pulmana, mitä kuunnella, fiktiota vai totuutta.
Sinulla on tänäään uuden julkaisun päivä, koska on torstai. Sen takia en halua sinua enempää häiritä. Terveisin ja kiitoksin
Liisu
Kiitos Liiisu!
PoistaHuomasitko joskus keväällä tiedejutun jossa kerrottiin uusimista muistin ja ajattelun tutkimustuloksista, ja nyt ollaankin sitä mieltä että ihmisen muistamat asiat eivät välttämättä ole totta vaan aivot ikään kuin ovat muistavinaan todennäköisiä muistoja,siis selllaista mikä todennäköisimmin olisi saattanut tapahtua.
Sama pätee tulevaisuuden hahmottamiseen.
Eli - pelkkää fiktiota koko ihmisen ajattelu!
Ai, hyvä! Kiitos vastauksesta. Olenkin aina ihmettellyt, miksi saman perheen lapset muistavat samat asiat ihan erilaisina.
VastaaPoistaJatkanpa juttua. Jotenkin minulle kirjoittaminen on muuttunut vaikeaksi. Aikaisemmin tuli juttua kuin vettä hanasta. Varsinainen FLOW. Nyt on ohut stream, jos on sitäkään. Ihaien juttujasi. Ne ovat asiapitoisia, olet hyvin paneutunut aiheeseen kuin aiheeseen. Itse olen juttulinjalla.
No, enpä tiedä paneutumisesta; ehkä vaan välttelen yhteen tiettyyn asiaan sitoutumista.
PoistaKiitos yhtä kaikki - Gracias! Kuten täällä kuulunee sanoa.
Kyösti on näemmä jo unohtanut filmin mahdin, maltanristin voiman, mustan valon välkkeen eli Roszakin Flickerin, josta tuoreeltaan kirjoitti joskus 90-luvulla ihan kelpo esseenkin. Siksi siis Austerkin, ja ihan oikealla asialla.
VastaaPoistaYep! Flicker oli ja on jotakin... paljon.
Poista