[synkät
uskonnot poistuvat]
Kyösti Salovaara, 2016. "Tämä rakennus ei pelkästään riko sääntöjä. Se ei piittaa niistä ollenkaan." Gehryn Guggenheim, Bilbao. |
Aurinko
paistaa matalalta.
Päivä
lyhenee. Yö pitkä.
Turkuun
pääsee moottoritietä. Sieltä pääsee pois samaa tietä pitkin.
Kävin.
Kun
ryhtyy kirjoittamaan, pitää päästä pois hetkestä. Mielen rinnakkaiseen todellisuuteen. Tarkoittaa ettei
radiosta saa kuulua puhetta eikä kevyttä musiikkia.
En
pidä raskaasta musiikista, mutta lauseen kirjoittaminen onnistuu paremmin kun
taustalla soi Mozart tai Vivaldi. Kevyttä klassista.
Yksinkertaisia lauseita.
Kulttuuri
on pehmeä matto kävellä.
Ei
pistele jalkapohjiin.
"Suomalainen identiteetti on pitkälti luterilaisen perinteen muovaama", kirjoittaa Rene Nyberg Kanavassa. Eikä tämä väittämä ole pelkästään uskonnollinen.
Voimmeko vähätellä kulttuurimme luterilaista tai katolista sivistystä, täällä tai tuolla? Haluammeko?
Ihminen etsii selitystä. Ja pelästyy kun kuulee sellaisen.
Amerikkalainen
Dan Brown on niin suosittu kirjailija, ettei hänestä
oikeastaan kannata kirjoittaa. Ei ainakaan hänen romaaneistaan,
joita kriitikot tuntuvat pitävän huonosti kirjoitettuina.
Mutta
mitä huonosti kirjoittaminen tarkoittaa?
Mikä
on pinnallista? Millaisia ovat ”hyvät” lauseet jos Dan Brownin
lauseet ovat ”huonoja”? Onko lause ”pinnallinen”, jos lukija
ymmärtää jokaisen sanan? Onko romaani kevyt, jos siinä
tarkastellaan ihmisiä tekojen perusteella eikä heidän psyykkisen
elämänsä perusteella? Jos on, miten on mahdollista että jotain
Dashiell Hammettia – joka kirjoitti behavioristisia
dekkareita - pidetään suurenmoisena kirjailijana?
Toinen
näkökulma: voiko romaanin arvottaa lauseista käsin? Vai pitäisikö
se lukea kokonaisuutena, palauttamatta sitä yksiköihin, lauseisiin
ja sanoihin? Tiedän että joku loukkaantuu, kun totean että
esimerkiksi Leena Lehtolaisen lauseet ovat melko alkeellisia ja kömpelöitä, joskus kuin virkamiessuomea. Silti monet arvostavat hänen
romaanejaan. Tai otapa joku Ilkka Remeksen lause luupin alle:
kauheita kliseitä, läpitylsiä adjektiiveja, kelvotonta kuvausta…
mutta vetäviä tarinoita, joissa on ”syvällisiä” ajatuksia
kansainvälisestä politiikasta.
Suhtauminen
Dan Browniin on kaksijakoista. Hänen lauseitaan moititaan, hänen
henkilöhahmojaan pilkataan, mutta samalla tunnustetaan että hänen
romaaneissaan pohditaan tärkeitä asioita, kuten uskontoa ja
evoluutiota, oikeita ja vääriä oppeja, arkkitehtuuria ja
kuvataidetta, merkityksiä ja kuvitelmia, ja kaikki tämä historian kehyksessä.
On
kummallista, että Dan Brownin ”huonosti” kirjoitetut lauseet
ovat hermostuttaneet jopa Vatikaanin johtajat.
Samalla
kun Karila tunnusti olevansa Dan Brown -fani, hän hyväksyi kaikki Brownia koskevat kriittiset kliseet. Niin kuin että Brown ei
ole merkittävä kirjailija loistavan kirjoituskykynsä ansiosta.
”Kriitikot pilkkaavat kilpaa hänen kömpelöä lausettaan ja
opettavaista otettaan”, Karila kirjoitti. Karilan mukaan Brown edelleen uudessa romaanissaan Alku ”käyttää
surullisenkuuluisaa kursiiviaan selittääkseen kädestä pitäen
henkilöidensä ajatukset… Kyllä, Brown on kamala kirjoittaja.
Mutta koukuttavien jännäreiden rakentajana hän on lyömätön.”
Karilan
kirjoituksesta saa kuvan, että on vain yksi tapa kuvata proosassa henkilöiden ajatuksia. Missä tuo on määritelty? Mitä
saa rangaistukseksi jos käyttää jotain toista tapaa, omaansa?
Kriitikoiden pilkan mutta… ketä se kiinnostaa?
Eikö
Brownin romaaneissa ole mitään muuta kuin koukuttava juoni?
Höpsistä,
niissähän on paljon muutakin, ei kai The Wall Street Journalin
arvostelija muuten kirjoittaisi, että ”älyllinen cliffhanger on
Dan Brownin mestaruuslaji”.
Älyllinen
cliffhanger!
En
tiedä miksi yleensä terävä kirjoittaja Juhani Karila luikahti nyt siitä
missä aita on matalin. Ilmeisesti riitti että hieman varvisti.
Brownin
uudessa romaanissa on koukuttavaa toimintaa todella vähän. Pääosa
romaanista käsittelee evoluutiota, tekoälyä, maailmankaikkeuden
syntymistä ja mahdollista kuolemista; ja näitä teemoja yhdistää sen pohtiminen mikä Jumalan osuus on tässä
kokonaisuudessa, vaiko mikään. Brownin lauseet saattavat olla
helppolukuisia, mutta niiden käsittelemiä aiheita on kaikkea muuta
kuin helppo ymmärtää.
Karilaa
oivaltavammin kirjoittikin The Telegraphin Jake Kerridge
luonnehtimalla Alkua sanoilla ”kevyttä toimintaa, raskasta
historiointia tiedonmurusilla”. Kerridge huomautti, että Alku
sisältää paljon vähemmän toimintaa, arvoituksia ja
kryptogrammeja kuin aikaisemmat romaanit, ja siksi se on
kiinnostavampi. Nyt Brown keskittyy enemmän älyllisiin ideoihin, ja juuri ne saavat hänet innostumaan.
Jonain päivänä, Kerridge ennusti,
Brown kirjoittaa romaanin pelkästään siitä, kuinka Robert Langdon
istuskelee kaikessa rauhassa ystävänsä kanssa käyden sokratemaista dialogia, ja
siitä tulee hänen paras romaaninsa.
Paikat,
rakennukset, ajatukset ja kuvitelmat, kuvat ja koodit – siinä tyypillistä Dan
Brownin romaanien maisemaa.
Uudessa
romaanissa liikutaan pääasiassa Espanjassa: Bilbao, Madrid, Kaatuneiden laakso, Sevillan läheinen maaseutu, Barcelona.
Kehyksessä ovat arkkitehtuurin merkilliset ja merkittävät rakennukset, kuten
Frank Gehryn suunnittelema Guggenheim-museo Bilbaossa ja Antoni
Gaudín Sagrada Familia Barcelonassa. Kehyksenä on myös
luonnontieteen suurimmat kysymykset, Stephen Hawkingin
ajatukset maailmankaikkeuden synnystä ja sen tulevaisuudesta,
Richard Dawkinsin puolustuspuheenvuorot evoluution
ymmärtämiseksi, kreationismin kumoamiseksi. Mutta kehyksenä on myös
William Blaken runoelma uppoamassa keinoälyn huikaisevaan
tulevaisuuteen: kirjoittaako tietokone joskus parempia säkeitä kuin
Blake? No, kriitikoiden mielestä varmaankin parempia lauseita kuin
Dan Brown.
Alku
on romaani ihmisen alkuperän ja tulevaisuuden mysteeristä.
Siinä
on tämän jännärin ydin. Jos se kuulostaa jännittävältä: hyvä!
Jos se kuulostaa yhdentekevältä: mikäpä siinä, silloin kannattaa
keskittyä kevyempiin asioihin, vaikkapa telkkarin lauantai-illan viihdeohjelmiin.
Elämän
ja alkuperän kysymykseen sopinee mennä kahden perusajatuksen läpi,
niin kuin myös Brown kirjassaan menee, tai ainakin niin ajattelen
että hän menee, vaikka ei juuri näitä lainaakaan.
Ensimmäinen
kuuluu Hawkingia siteeraten: ”Luonnonlait eivät tee eroa
menneisyyden ja tulevaisuuden välillä.”
Tarkoittaako
Hawking että luonnonlait olivat olemassa ennen alkuräjähdystä?
Ei, ei tarkoita, mutta ei hän osaa kertoa mistä
luonnonlait ovat ”ilmestyneet”. Eikä Hawking tahdo
Jumalallekaan tuosta kunniaa antaa.
Toinen
lause, muutama virke Dawkinsilta, selittää evoluution
mahdottamalta tuntuvan mahdollisuuden näin: ”… elävät olennot
ovat liian epätodennäköisiä ja liian erinomaisesti
’suunniteltuja’ syntyäkseen sattumalta. Miten ne siis ovat
syntyneet? Selitys on vähittäisissä, askel askeleelta tapahtuvista
muutoksista, joiden lähtökohtana on niin yksinkertainen olio, että
se on voinut syntyä sattumalta.”
Tämä
selittää evoluution uskottavasti. Mutta Brown jää myös
miettimään, mikä pani evoluution liikkeelle? Oliko se energian
levittämisen ”pakko”? Vai oliko tässä - alun ja olemisen välissä - sittenkin Jumalalla pieni rako viheltää peli käyntiin?
Entä koneet? Onko tekoälyn maailmassa luonnonkaltaista evoluutiota? Onko tietokoneella DNA?
Kyösti Salovaara, 2016. Jeff Koons: Puppy. Guggenheim-museo, Bilbao. |
Alku
alkaa oikeastaan Bilbaosta Guggenheim-museon pihalta: ”Professori
Langdon kohotti katseensa aukiolla istuvaan kahdentoista metrin
korkuiseen koiraan. Eläimen turkkina oli ruohon ja kukkien
muodostama elävä, tuoksuva matto.”
Paikka
on vertauskuva: ”Guggenheim museo näytti olevan peräisin
avaruusolion hallusinaatiosta: pyörteilevä kollaasi vääristyneitä
metallisia muotoja, jota näyttivät melkein siltä kuin ne olisi
pystytetty sattumanvaraisesti toisiaan vasten.”
Guggenheimin
museossa kutsuvieraat odottelevat Langdonin etevän oppilaan Edmond Kirschin
mullistavaksi luonnehdittua esitelmää ihmisen alkuperästä, siitä
mistä me olemme tulleet ja mihin me menemme. Kaikki tulee
muuttumaan, kun kansalaiset kuulevat selityksen, myös kirkon rooli,
Jumalan merkitys…
”Edmond
Kirsch oli maailmankuulu oman tiensä kulkija – miljardeja
ansainnut tietojenkäsittelytieteilijä, futuristi, keksijä ja
yrittäjä.”
Kirsch
ammutaan ennen kuin videoesitys alkaa. Langdon pakenee paikalta
Espanjan kruununprinssin kihlatun kanssa ja ryhtyy selvittämään
salasanaa, jolla Kirschin esitelmä saataisiin tietokoneelta esille
ja maailman tietoisuuteen. Tehtävää vaikeuttavat katolisen kirkon
harhaoppiset militantit ja Espanjan kuningashuoneen taustalla käytävä
valtataistelu – ja tietenkin 47 merkkisen salasanan selvittämisen
monimutkaisuus, sen piilopaikan löytäminen.
Tarina
huipentuu Sagrada Familiaan. ”Valtavasta jalanjäljestään
huolimatta kirkko näyttää leijailevan melkein painottomana
maanpinnan yläpuolella, kun ilmavien torninhuippujen siro rykelmä
kohoaa vaivattomasti Espanjan taivaalle… Gaudí koristeli kirkkonsa
perinteisellä uskonnollisella kuvastolla, mutta hän sijoitti sinne myös lukemattomia hätkähdyttäviä piirteitä, jotka kuvastivat
hänen kunnioitustaan luontoa kohtaan: kilpikonnia kannattelemaan
pylväitä, julkisivuista versovia puita ja jopa ulkopintaa peittäviä
valtavia kivisiä etanoita ja sammakoita.”
Ihmisen
tarina kuin Gaudín talo: aistillinen, hengellinen, orgaaninen ja
samalla vulgaari, teennäinen, rienaava.
Tässä
tarinassa… "synkät uskonnot poistuvat & suloinen tiede hallitsee".
Lopulta
tiede hallitsee, mutta onko se suloinen, niin kuin Blake kirjoitti Neljä Zoaa runoelmassaan?
Ja
kun synkät uskonnot poistuvat, jääkö tilalle pelkkä kliininen
ateismi vai vapauttaako synkkien uskontojen poistuminen tilan valoisammille?
Kuka
tai mikä ”loi” luonnonlait? Mikä potkaisi evoluution, mutaatiot
käyntiin? Mihin asti keinoäly riittää? Pelastaako se ihmisen?
Kun
aurinko paistaa, ei sada.
Itsestään
selvyys ei ole itsestäänselvää.
Kuviot
ja koodit eivät ole sama asia, Dan Brown kertoo Langdonin suulla. Tehty ja tekemätön.
Kuvio
on mikä tahansa järjestäytynyt kokonaisuus, Langdon selittää.
Kuvioita on kaikkialla luonnossa: auringonkukan kierteiset siemenet,
hunajakennon kuusikulmaiset osat, pyöreät väreet lammen pinnassa
kalan hypättyä ilmaan.
Mutta
koodit ovat erityisiä, koska niiden pitää sisältää
informaatiota, ne siirtävät dataa ja välittävät merkityksiä.
Kirjoitettu kieli, nuotit, matemaattiset kaavat, ohjelmointikielet
kuljettavat merkityksiä ja informaatiota, jota auringonkukan tai
lammen pyörteet eivät siirrä.
Koodeja
ei esiinny luonnostaan. Ne ovat älykkään tietoisuuden kehittämiä.
Entä
sitten DNA? Elämän geneettinen koodi? Eikö se ole ”luonnostaan”
syntynyt, evoluution tuottama sattumakimppu?
Aivan,
DNA on paradoksi. Kuin älyn synnyttämä, vaikka evoluutiolla ei
olekaan älyä.
Onko
jossakin sittenkin tietoisuus, josta emme tiedä mitään emmekä
voi olla varmoja sen olemuksesta? Matematiikan täsmällisyys, fysiikan luotettavuus ja kosmoksen symmetria. "Minusta tuntuu", Langdon sanoo, "että näen elävän jalanjäljen... varjon jostakin korkeammasta voimasta, joka on vain nipin napin tavoittamattomissa."
”Se
mistä me tulemme, ei ole läheskään yhtä hätkähdyttävää kuin
se, mihin olemme menossa.”
Kyösti Salovaara, 2016. "Sagrada Familia näyttää leijailevan..." |
>>>>
Dan
Brown: Alku. (The Origin, 2017.) Suom. Jorma-Veikko Sappinen.
WSOY, 2017.
Richard
Dawkins: Sokea kelloseppä. (The Blind Watchmaker, 1986.)
Suom. Risto Varteva. WSOY, 1989.
Stephen
W. Hawking: Ajan lyhyt historia. (A Brief History of Time,
1988.) Suom. Risto Varteva. WSOY, 1988.
Juhani
Karila: Dan Brown. Helsingin Sanomat, 29.10.2017.
Jake
Kerridge: Origin by Dan Brown, review: light on action, heavy on
historical factoids. The Telegraph, 4.10.2017.
Arvostan sitä, että Kyösti jaksaa puolustaa Dan Brownin ja ylipäätään hyvän jännityskirjallisuuden arvoa.
VastaaPoistaOn totta, että Brown ei ole mikään korkeakirjallinen taitaja ja ylipäätään hänen kirjojaan voidaan kritisoida monin perustein. Jonkinlainen pinnallinen kaavamaisuus on hieman minuakin häirinnyt. Yhtä totta kuitenkin on, että Brownilla on kiistattomat ansionsa. On sitten makuasia kumpaa puolta kukin lukija haluaa hänen kohdallaan painottaa.
Olen pitänyt Brownin kirjoissa siitä, että vetävän vauhdikkaaseen juoneen yhdistyvät mm. symbolien ja kulttuurihistorian kiehtovat kysymykset. "Alkua" en ole vielä lukenut, mutta kyllä se Kyöstinkin kommenttien perusteella kiinnostaa.
Hyvin kiinnostava aihe on myös se, mitä Kyösti Dan Brownin innoittamana pohdiskelee: miten maailmankaikkeus ja erityisesti elämä on saanut alkunsa? Käsittääkseni siihen ei ole vielä tieteelläkään lopullista vastausta. Rationaalisen nykyihmisen ei kai kuulu hyväksyä ajatusta älykkäästä suunnittelijasta tai muusta jumalallisesta tai uskontoihin liittyvästä.
VastaaPoistaMutta miten siis? Onko maailmankaikkeuden rakenteessa jotain, joka suosii monimutkaistuvia rakenteita ja elämää? Jos on niin miksi? Vai onko takana sittenkin jotain älyä, meille ehkä käsittämätöntä?
Jännityskirjallisuus soveltuu monenlaisten suurtenkin kysymysten käsittelyyn.
Kiitos Pekka.
VastaaPoistaJoskus tuntuu, että jännityskirjallisuus on ainoa "genre" joka pystyy täysin "vapaasti" (ennakko-odutuksista vapaana) pohtimaan kaikenlaisia suuria kysmyksiä, olivatpa ne sosiologisia tai teknologisia tai kosmologisia jne.
Se johtuu (johtunee) siitä, että jännäreissä voidaan päähenkilö laittaa samoilemaan erilaisissa "todellisuuksissa" (yhteiskunnallisissa, maailmankaikkeudellisissa, maantieteellisissä jne) koska hänen tehtävänsä on selvittää "jokin asia" vertikaalisesti tai horisontaalisesti - realistisessa perinteisessä romaanissa tuollainen on mahdotonta, koska ihmiset elävät "kuplassaan" eikä heitä voi heittää puhkomaan kuplia, siis tarinan logiikan ehdoilla.
Edellä sanottu ei tietenkään tarkoita, että kaikki kaunokirjallisuus pitäisi kirjoittaa dekkarin muotoon. - Nykyään sitä vähän niin tunnutaan jopa tekevän, aika huonosti.